- Marktervaringen resulteren in vele gebruiksvriendelijke optimalisaties
- Fleetmanagers kunnen eigen parameters instellen met de DTCO Configuration App
- Nieuw e-ink display is gemakkelijk te lezen, zelfs in direct zonlicht
- Snellere downloads en snellere afhandeling van (chauffeurskaart)data
- De DTCO 3.0 is vanaf heden beschikbaar
De digitale tachograaf (DTCO) 3.0 is verbeterd op maar liefst zes gebieden. De weergavekwaliteit is hoger, de flexibiliteit groter en het verwerken van de data gaat sneller en gemakkelijker. Daarbij verbruikt het apparaat aanzienlijk minder stroom dan zijn voorganger (DTCO 2.2). Chauffeurs zullen de snellere verwerking van de data weten te waarderen (bijvoorbeeld bij tweepersoons bemanning) en kunnen diverse tachograaffuncties bekijken en gebruiken vanaf hun smartphone. Dit maakt het gebruik overzichtelijker, directer en belangrijker nog: vermindert het risico op (dure) fouten. De koppeling van tachograaf naar de mobiele telefoon was al mogelijk met de DTCO 2.2 maar is nu verder verbeterd.
Configureer zelf
Met de nieuwe tachograaf en de DTCO Configuration App hebben fleetmanagers nu de mogelijkheid om meerdere parameters (op de VDO Counter-functie binnen de tachograaf) zelf in te stellen en ze aan te passen aan specifieke bedrijfsactiviteiten. Daarbij dient de bedrijfskaart als bewijs van identiteit. Na succesvolle authenticatie, maakt de app (via VDO Smartlink) een koppeling met de tachograaf. Vervolgens kunnen fleetmanagers functies aanpassen, zoals de lokale tijd, de EU-lidstaat, het voertuigregistratienummer en de vergunningen. Verder kunnen ze alertsinstellen om een automatische melding te krijgen als bepaalde vooraf ingestelde parameters worden bereikt. De praktische sidebar van de app biedt een snel overzicht van de belangrijkste instellingen. De DTCO Configuration App draait op smartphones en tablets met Android- en/of iOS-besturingssystemen.
Bepaal hoe de tachograaf zich gedraagt
Voor veel fleetmanagers is het een bijzonder voordeel dat ze nu kunnen bepalen hoe de tachograaf zich gedraagt als de bestuurder de motor uitzet. De DTCO schakelt automatisch op Rust, Werktijd of Beschikbaar, afhankelijk van de instelling die door de fleetmanager is ingegeven. Als deze de Configuratie App bijvoorbeeld gebruikt om een overgang automatisch naar Rust te zetten, hoeft de chauffeur de tachograaf niet zelf in te stellen om zijn pauze te registreren, wat voorkomt dat hij het vergeet en zijn werktijd per ongeluk doorloopt.
Naast de mogelijkheid om zelf instellingen te maken, profiteren fleetmanagers van de grotere efficiëntie van de nieuwe DTCO 3.0 bij het downloaden van data. De downloadsnelheid is nagenoeg verdubbeld.
Meer overzicht voor de chauffeur
Chauffeurs kunnen de DTCO 3.0 sneller en gemakkelijker bedienen dankzij de vernieuwde gebruikersinterface. Het nieuwe ‘negatieve’ display maakt gebruik van e-ink technologie en is zelfs in direct zonlicht gemakkelijk te lezen. Net voor het einde van de 45 minuten pauze geeft de
Wake-Up-functie de chauffeur een seintje dat hij over 2 minuten weer kan gaan rijden.
Ook het beheer van de ingevoerde kaarten is verbeterd: dankzij de VDO Driver App hebben chauffeurs nu gemakkelijk toegang tot de functies van de DTCO 3.0. De App maakt de handmatige invoer van activiteiten gemakkelijker, zo kunnen alle rusttijden vooraf worden geconfigureerd en verwerkt op de smartphone. Verder toont de VDO Counter de rij- en rusttijden rechtstreeks op de smartphone: zo hebben chauffeurs direct overzicht en kunnen ze maximaal gebruikmaken van hun rijtijd en rusttijden goed plannen. De app is gratis beschikbaar voor Android en iOS besturingssystemen.
De laatste stap op weg naar de intelligente tachograaf
De nieuwe DTCO 3.0 baant de weg naar de 'intelligente tachograaf', die vanaf juni 2019 verplicht zal zijn voor alle nieuw geregistreerde voertuigen. Met de geavanceerde DTCO 3.0-technologie legt VDO nu al de basis voor de intelligente DTCO 4.0 - die wordt gelanceerd in 2019. Voor transporteurs is het handig om te weten dat er geen verplichte omschakeling zal plaatsvinden. Oudere tachograafmodellen kunnen ook na invoering van de DTCO 4.0 nog steeds worden gebruikt.