Rij- en rusttijden
Alle informatie over rij- en rusttijden
Chauffeurs zijn in Nederland wettelijk verplicht zich te houden aan bepaalde afspraken omtrent rij- en rusttijden. Deze verplichte afspraken zijn gemaakt om te voorkomen dat chauffeurs oververmoeid raken. Hierdoor kunnen chauffeurs namelijk onoplettend worden of in slaap vallen achter het stuur. Hier lees je alles over rij- en rusttijden voor chauffeurs en hoe je dit goed bij kunt houden.
WAAROM ZIJN ER RIJ- EN RUSTTIJDEN?
Chauffeurs die te lang zonder rust op de weg zitten, kunnen oververmoeid worden. Hierdoor worden chauffeurs minder waakzaam en gebeuren er sneller ongelukken. Situaties in het verkeer worden hierdoor moeilijk in te schatten. Doordat er verplichte rustmomenten worden genomen, kan de chauffeur bijkomen en weer fris de weg op. Hierdoor wordt het risico op ongelukken in het verkeer door vermoeidheid verminderd.
CONTROLEREN VAN RIJ- EN RUSTTIJDEN
Als transportbedrijf moet je kunnen aantonen dat jouw chauffeurs voldoen aan de regelgeving van rij- en rusttijden. Dit kan door een tachograaf. Voor ieder voertuig met een gewicht van meer dan 3.5 ton (goederen- en personenvervoer) is wettelijk verplicht een tachograaf aan boord te hebben. De (digitale) tachograaf registreert de voertuigen van de afgelopen 365 dagen. Hierin worden de rij- en rusttijden, snelheid, afstand, bestuurderskaarten, foutieve handelingen, fraude, handhaving controles en verschillende soorten werkzaamheden zoals laden en lossen gemonitord. Daarnaast kun je ook een rittenregistratiesysteem installeren, meer informatie hier.
Digitale Tachograaf van VDO
Vanaf 15 juni 2019 is de slimme tachograaf verplicht gesteld. Voor voertuigen van voor die datum bieden wij de DTCO® 3.0 aan. Een tachograaf kan geïnstalleerd worden door een erkend tachograafinstallateur. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem contact op!